Öppet brev till Kommunalarna i Mark

Jag har hört era röster och förstår er oro och frustration kring schemaförändringar och arbetssituationen inom LSS och äldreomsorgen. Jag vill försäkra er om att vi är många i politiken som lyssnar och bryr oss om era synpunkter.

Bakgrund
Marks kommun har satsat betydligt mer på omsorgsverksamheten än många andra kommuner. Vi står inför ekonomiska utmaningar och måste göra överskott för att kunna investera i framtiden. Vi vill inte ha skattehöjningar och regeringen har valt att sänka skatter för de rikaste istället för att öka statsbidragen till kommuner och regioner. Därför har kommunfullmäktige beslutat att justera budgeten för omsorgsverksamheten till en nivå som liknar andra kommuners.

Uppdraget
Vårt uppdrag är att ge god vård och omsorg till våra invånare. För att lyckas med detta behöver vi både personal och ekonomiska resurser. Med minskade ekonomiska ramar måste vi arbeta för att hålla oss inom dessa ramar, vilket kommer att påverka personalen. Frågan är hur vi kan göra detta på bästa sätt.

Samverkan
När vi genomför förändringar har vi lagar och regler att följa, samt ett samverkansavtal. Jag har fått vittnesmål om att omställningen inte har skett på ett bra sätt, och att det har varit mer monolog än dialog. Jag anser att scheman ska läggas i samverkan mellan närmsta chef och arbetsgrupp, utifrån de ramar som finns. Dessa ramar handlar om att täcka behoven, till exempel för de äldre, och att följa ekonomiska ramar samt lagar och avtal.

Det är ni längst ut i verksamheten som känner den bäst. Självklart behöver ni kunna påverka scheman för att kunna få ihop arbete, fritid och familjeliv.

Politiken
Jag vill att ni ska veta att många inom politiken lyssnar på er situation och är orolig över omställningens konsekvenser. Flera politiker från olika partier deltog och lyssnade på kommunals medlemsmötes (även i publiken) första timma. Er situation diskuteras också på många möten inom partierna, i omsorgsnämnden och i facklig-politiska dialoger. Det har även debatterats i kommunfullmäktige, bland annat den 18 april 2024 under punkten Årsredovisning 2023. Ni kan lyssna på debatten i efterhand. Scrolla fram till cirka 4:07:30 och den pågår fram till 4:46:30

Vad händer nu
Inom olika politiska partier och grupper fortsätter diskussionerna om budgetnivån, omställningstakten och hur omställningen genomförs.

Flera med mig är engagerad och medvetna om att kommunen behöver en bättre samverkanskultur.

Tack för ert engagemang och ert viktiga arbete.

Håkan Andersson (S)

Nu lämnar du vår hemsida

You will be redirected to

Click the link above to continue or CANCEL